Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łękach Dukielskich

Władysławowo 2015

Super "Zielona Szkoła"– Władysławowo 2015

Grupa uczniów z opiekunem nad morzemTen niekonwencjonalny sposób  nauczania, jakim jest „ Zielona szkoła”, pozwala    uczniom zdobywać wiedzę na temat nowych  krain geograficznych, kształtuje  umiejętność bezpiecznego obcowania z naturą i środowiskiem, daje możliwość        zacieśnienia przyjaźni. To doskonały sposób na kształtowanie umysłu, charakteru
i osobowości dziecka.

Mając na uwadze korzyści płynące z tego niekonwencjonalnego sposobu nauczania,  opracowałam dla uczniów  program „Nad Bałtykiem” przeznaczony do realizacji na „zielonej szkole”.  Zaproponowałam rodzicom współpracę w celu zorganizowania dzieciom  wyjazdu nad morze na zakończenie klasy III. Rodzice wyrazili chęć współpracy i dzięki ich  dużemu zaangażowaniu udało się nam pojechać na wybrzeże Polski.

W dniach od 29 maja do 6 czerwca 2015 roku razem z uczniami klasy III realizowaliśmy  program  „zielonej szkoły” we Władysławowie. Program „Nad Bałtykiem” przeznaczony był do realizacji w trakcie kilkudniowego pobytu dzieci nad morzem. Zaplanowany tydzień „Uczymy się i wypoczywamy nad morzem” był bardzo bogaty w liczne atrakcje. Każdy dzień miał swoje hasło oraz zadania do zrealizowania: „Spotkanie z morzem”, ‘Penetrowanie plaży’, „W porcie rybackim”, „Poznajemy i zwiedzamy Trójmiasto”, „Mieszkańcy mórz
i oceanów”, „Poznajemy półwysep Helski”, „Chrzest morski” i „Żegnamy nadmorską krainę”.

Uczniowie podczas pobytu  nad morzem poznali Władysławowo, zwiedzili wieżę ratuszową oraz muzeum motyli. Mogli zmierzyć się z doświadczeniami i nietypowymi zadaniami w „Magicznym zawrocie głowy”. Często spacerowali „Aleją Gwiazd Sportu”. Zobaczyli ośrodek sportów olimpijskich „Cetniewo” , gdzie spędzili miło czas na basenie.
Dużą atrakcją dla dzieci był Ocean Park we Władysławowie, w którym mogły zobaczyć okazy mórz i oceanów
w ich naturalnej wielkości. Ciekawe i dokładne informacje przekazane przez przewodnika wzbogaciły wiedzę dzieci. Dowiedziały się np. o tym, że w Bałtyku żyje rekin o nazwie „żarłacz śledziowy”. Dużą atrakcją okazało się też spotkanie z delfinkiem „Błękitkiem”, który prowadził z dziećmi rozmowę.

Kolejnym punktem zwiedzania był port rybacki. Uczniowie zobaczyli jachty, statki, kutry rybackie, wielkość kotwic  i sieci rybackich. Dokładnych informacji na temat pracy rybaków uzyskali od emerytowanego rybaka, który pokazał  im narzędzia rybackie, dawną nawigację, sposób naprawiania sieci i wiele innych ciekawostek związanych z morzem.

Ciekawą lekcję regionalizmu, przybliżenia kultury kaszubskiej przygotował  nam właściciel ośrodka „Paleo”,
w którym mieszkaliśmy. Pan Piotr zaprosił nas na wieczór kaszubski. Uczniowie poznali charakterystyczne symbole kaszubskie, alfabet, narzędzia, instrumenty. Razem z paniami, które śpiewały i grały, mogły uczestniczyć w prezentacji diabelskich skrzypiec i burczybasu. Nauczyły się kaszubskiej piosenki „Cinda”, którą zaśpiewaływ szkole na zakończenie klasy III.

Niezapomniana dla dzieci była wycieczka do Trójmiasta, gdzie pod kierunkiem  przewodnika poznawały zabytki Gdańska, fontannę Neptuna, stary żuraw i wiele innych ciekawych miejsc. Płynąc statkiem z Gdańska na Westerplatte podziwiały port i stocznię. Po pomnikiem, na cmentarzu uczciły pamięć poległych w obronie wybrzeża. W Gdyni zwiedzały okręt wojenny „Błyskawicę” oraz „Dar Pomorza” . Poznały budowę maszyn pływających oraz zobaczyły pomieszczenia dla marynarzy i kapitanów.

Ciekawą i pełną wrażeń okazała się wycieczka do Helu. Po długim spacerze Cyplem Helskim dzieci mogły „dotknąć” krańca polskiej ziemi. Atrakcją dla nich było także spotkanie z fokami. W fokarium zobaczyły karmienie fok oraz sztuczki, jakie potrafią te zwierzęta wykonać przed publicznością. W Helu podziwiali również latarnię morską i „płaczące drzewo”, które można spotkać idąc w kierunku latarni.

Nieco mniejszą latarnię zobaczyli w Rozewiu. Tam też z jej szczytu podziwiali widoki na morze. Inną atrakcją było zejście stromym brzegiem w Jastrzębiej Górze i zabawy z falami.

Spotkanie z bursztynnikiem to kolejna atrakcja dla dzieci. Podczas prelekcji i pokazu dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy o bursztynie, jego pochodzeniu i właściwościach leczniczych.

Niezapomnianym dniem był piątek. Wtedy odbył się chrzest morski, podczas którego dzieci otrzymały imiona: Złota Rybka, Świetlista Rozgwiazda, Bosman, Śpiewająca Syrenka, Delikatna Arielka, Szumiąca Fala, Mądra Jurata, Morska Bryza, Mała Muszelka, Marynarz, Kapitan, Błękitna Fala, Wysoka Fala, Pirat, Spokojna Meduza, Głośna Mewa, Wesoła Krewetka, Nieśmiała Perełka.

Oprócz licznych atrakcji dużą radość sprawiało dzieciom przebywanie na plaży, zabawy na piasku, tworzenie budowli i rzeźb, gry piłką  plażową. O swoich przeżyciach i emocjach pisały na bieżąco w „Dzienniku obserwatora morskiego”, który prowadziły podczas pobytu na "zielonej szkole".

Uśmiech na twarzach dzieci, zadowolenie i radość jaką okazywały w czasie różnych sytuacji to najlepszy dowód na to, że warto zorganizować  taki wyjazd  i poświęcić dla nich swój czas.
Jeszcze raz bardzo dziękuję rodzicom i wszystkim sponsorom, którzy wsparli nas podczas organizacji „zielonej szkoły” do Władysławowa.

Marta Pabis

Fragmenty z „Dziennika obserwatora morskiego”

Kiedy zatrzymaliśmy się w czasie drogi żeby rozprostować nogi, zauważyliśmy, że kasjerka robi sobie z kimś zdjęcie. Nagle zobaczyłyśmy, że to Tomasz Karolak. Podszedł do nas i powiedział: „Cześć dzieciaki”, a my w „kwik”, za chwilę powiedziałyśmy: „Dzień dobry”.

Marcelina

Gdy byliśmy na miejscu, każdy niósł swoją walizkę do pokoju. Ja miałam pokój nr 11, a moi sąsiedzi – 12.
Po obiedzie rozpakowaliśmy swoje bagaże i poszliśmy na spotkanie z morzem.

Weronika

Dzisiaj po południu razem z paniami wybraliśmy się na plażę. Pierwszy raz zobaczyłam morze. Było przepiękne. Z oddali fale przypływały do nas i odpływały. Razem z koleżankami szukałyśmy muszelek
i bursztynów. Było super. Szkoda było wracać na kolację.

Ola

Dziś byliśmy na wieży widokowej we Władysławowie, w Muzeum motyli i „Magicznym zawrocie głowy”. Na wieży widokowej wiał silny wiatr. O mało co nie zerwało mi czapki. W muzeum motyli było dużo różnych motyli, patyczaków, pająków i innych owadów. W pokoju „Magiczny zawrót głowy” można było przejrzeć się
w lustrze, które powiększało lub pomniejszało. Były tam też inne gadżety.

Kacper

Dziś Dzień Dziecka. Po śniadaniu poszliśmy do Ocean Parku, gdzie było mnóstwo zwierząt morskich np. rekiny, kałamarnica, płaszczki, delfiny, morświny, foki, morsy i inne. Mieliśmy bardzo fajnego pana przewodnika o imieniu Bernard. Dowiedziałam się, że w Bałtyku są rekiny o nazwie „żarłacz śledziowy”.

Dorotka

Po śniadaniu pojechaliśmy do Helu na karmienie fok. Patrzyliśmy jak trenerzy mówili do zwierząt co mają wykonać. Jedna z fok miała na imię Agata. Trener kazał jej aportować i ona to zrobiła. Po pobycie w fokarium poszliśmy na cypel. Tam na plaży znalazłem muszelki. Gdy wracaliśmy, zobaczyliśmy latarnię morską, była ogromna.

Krzysiek

Wracając z Helu, pojechaliśmy do muzeum „Po strzechą”. Pan przedstawił nam starodawne rzeczy np. lodziarkę do lodów i inne narzędzia rybaków. Potem pojechaliśmy do hotelu na obiad.

Marlena

W drodze powrotnej z Jastrzębiej Góry udaliśmy się do domku do góry nogami. Staliśmy na suficie, było super. Gdy wyszliśmy po schodach do góry strasznie kręciło się w głowie, ale i tak było super.

Natalia

Dzisiaj na plaży było fajnie. Graliśmy w piłkę i urządzaliśmy różne zabawy. Potem zakopywaliśmy się w piasku, mnie zakopali aż po szyję.

Hubert

Po południu pojechaliśmy do pracowni bursztynów. Pan pokazał nam swoje wyroby i opowiedział historię jak powstał bursztyn.

Kasia

Po obiedzie poszliśmy na lody o różnych smakach. Były pyszne. Potem poszliśmy na plażę, gdzie bawiliśmy się w uciekanie przed falami. Następnie pani ogłosiła konkurs na najładniejszy zamek z piasku.

Maja

Logo Liceum Ogólnokształcącego w Dukli

Poprzednia strona szkoły:

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Maj 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.